DEVAM: 18. USAME B. ZEYD R.A.
حدثنا موسى
بن إسماعيل:
حدثنا معتمر
قال: سمعت أبي:
حدثنا أبو
عثمان، عن
أسامة بن زيد
رضي الله
عنهما:
حدث
عن النبي صلى
الله عليه
وسلم: أنه كان
يأخذه
والحسن،
فيقول: (اللهم
أحبهما، فإني
أحبهما).
[-3735-] Usame b. Zeyd r.a.'dan rivayete göre, o Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den şunu rivayet etmiştir:
"Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem kendisini ve Hasen'i alır
ve: Allah'ım, sen bu ikisini sev! Çünkü ben bu ikisini seviyorum, derdi."
Bu Hadis 3747 ve 6003 numara ile gelecektir.
وقال نعيم،
عن ابن
المبارك:
أخبرنا معمر،
عن الزهري:
أخبرني مولى
لأسامة بن زيد:
أن
الحجاج بن
أيمن بن أم
أيمن، وكان
أيمن بن أم
أيمن أخا
أسامة بن زيد
لأمه، وهو رجل
من الأنصار،
فرآه ابن عمر
لم يتم ركوعه
ولا سجوده،
فقال: أعد.
قال أبو عبد
الله: وحدثني
سليمان بن عبد
الرحمن: حدثنا
الوليد بن
مسلم: حدثنا
عبد الرحمن بن
نمر، عن
الزهري: حدثني
حرملة مولى
أسامة بن زيد:
أنه بينما هو
مع عبد الله
بن عمر، إذ
دخل الحجاج بن
أيمن بن أم
أيمن فلم يتم
ركوعه ولا سجوده،
فقال: أعد،
فلما ولى، قال
لي ابن عمر: من
هذا؟ قلت
الحجاج بن أيمن
بن أم أيمن،
فقال ابن عمر:
لو رأى هذا
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم لأحبه.
فذكر حبه وما
ولدته أم أيمن.
قال وحدثني
بعض أصحابي،
عن سليمان:
وكانت حاضنة
النبي صلى
الله عليه
وسلم.
[-3736-] Nuaym, İbnu'I-Mübarek dedi ki: Bize Ma'mer,
Zührı'den haber verdi. (Zühri) dedi ki: Bana Usame b. Zeyd'in bir mevlası
(azatlısı)nın haber verdiğine göre, Ümmü Eymen'in oğlu Eymen'in oğlu Haccac'ın
--ki Ümmü Eymen'in oğlu Eymen, Usame b. Zeyd'in anne bir kardeşi ve Ensardan
birisi idi- rüku'unu ve sücudunu tam yapmadığını İbn Ömer görünce, ona
(namazını) iade et, dedi."
Bu Hadis 3737 numara ile gelecektir.
[-3737-] Usame b. Zeyd'in mevlası Harmele'den rivayete göre; Abdullah b.
Ömer ile birlikte bulunduğu bir sırada Eymen'in oğlu Haccac girdi. rükuunu da,
sücudunu da tam yapmadı. Bunun üzerine (İbn Ömer ona): (Namazını) iade et,
dedi. Geri dönüp gittiğinde İbn Ömer: Bu kimdir dedi, ben:
Bu, Ümmü Eymen'in oğlu Eymen'in oğlu Haccac'dır, dedim. Bunun üzerine
İbn Ömer dedi ki: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem bunu görmüş olsaydı
andolsun onu sevecekti. Sonra da ona (Usame'ye) ve Ümmü Eymen'den doğanlara
(erkek ya da dişi olsun) sevgisini zikretti.
(Yakub b. Süfyan yahut ez-Zühri) dedi ki: Arkadaşlarımdan bazıları
da Süleyman'dan naklen: "(Ümmü Eymen) Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in
dedısı idi" ilavesini de yapmışlardır.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Usame b. Zeyd." Bu başlıkta hırsızlık yapan
Mahzumoğullarından olan kadın ile ilgili hadisi zikretmiş bulunmaktadır.
İleride buna dair yeterli açıklamalar Hadler bahsinde gelecektir. Bu hadisten
maksat bazı rivayet yollarında zikredilen: "Resulullah salI allah u aleyhi
ve sellem'in sevdiği Usame b. Zeyd'in dışında onunla konuşmaya kim cesaret
edebilir" ifadeleridir. Onlar Usame'ye "hibbu Resulillah sallallahu
aıeyhi ve sellem" derlerdi ki onun sevdiği kişi, mahbubu demektir. Çünkü
onun Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in nezdindeki konumunu iyi
biliyorlardı. Ayrıca ondan önce babasını da çok seviyordu. O kadar ki onu
evlatlık edinmişti. Bundan dolayı ona da Muhammed oğlu Zeyd deniliyordu. Annesi
ise Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in dedısı Ümmü Eymen'dir. Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem onun için:
"O annemden sonra benim annemdir" derdi.
"Keşke yanımda olsaydı" yani keşke bana yakın
bulunsaydı da ona öğüt verseydim, nasihat etseydim.
"Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem onu görmüş olsaydı,
andolsun onu sevecekti."
İbn Ömer'in bunu kesin olarak ifade etmesi, Nebi sallallahu
aieyhi ve sellem'in Zeyd b. Harise ile Ümmü Eymen'e ve onların soyundan
gelenlere beslediği sevgiyi fiilen görmüş olmasıydı. Bunun için Usame'nin
oğlunu da buna kıyas ederek söylemiştir.
"A1lah'lm, sen bu ikisini sev! Çünkü ben de bu ikisini
seviyorum." Bu Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellemiin, ancak Allah için ve
Allah yolunda sevdiğini göstermektedir. Bundan dolayı Allah tarafından
sevilmeyi kendi sevgisine bina etmiştir. Bu ise Usame ve Hasen için pek büyük
bir menkıbedir.
"Ve o ensardan bir adamdı." Kastedilen kişi ise Ümmü
Eymen'in oğlu Eymen'dir. Babası da Ubeydullah b. Amr b. Hilal'dir. O da
Hazredilerden el-Hubla oğullarından bir kişi idi. Hazredilerin azatlılarından
Habeşli birisi olduğu da söylenir. Bu Zeyd b. Harise'den önce Ümmü Eymen ile evlenmiş
ve ondan Eymen adındaki çocuğu doğmuştu. Eymen, Huneyn günü Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem ile birlikte şehit düşmüştü. Eymen'in annesine nispet edilmesi
ise babasına göre İslamdaki şerefinin ileri olması ve Nebiin Ehl-i Beytli
nezdindeki şöhreti dolayısı iledir. Zeyd b. Harise de (daha sonra) Ümmü Eymen
ile evlenmiştir.
Ümmü Eymen, Nebi efendimizin babasından kendisine miras kalan
dadısı idi. Ümmü Eymen'in, Zeyd'den Usame adındaki oğlu dünyaya gelmiştir. Ümmü
Eymen, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den sonra kısa bir süre yaşamıştır.
"Tekrar et, dedi." Yani namazını tekrar kıl (iade et).
el-İsmaill rivayetinde şu ifadeler de yer almaktadır: "Kardeşimin oğlu,
sen namaz kıldığın! mı zannediyorsun? Hayır, gerçekten sen namaz kılmadın. Bu
sebeple namazını iade et."